Sunday, December 27, 2015

RUMUSAN

Kesamarataan akses kepada pendidikan telah ditekankan oleh kerajaan sejak dasar Pelan Induk Pembangunan Pendidikan 2006 – 2010 (PIPP) lagi dan diteruskan dalam dasar PPPM. Isu ini masih belum diselesaikan sepenuhnya, namun terdapat peningkatan daripada statistik enrolmen murid yang memasuki sekolah rendah dan menengah. Enrolmen sehingga 2014 sangat memberangsangkan dan hampir mencapai 100%. Kini fokus adalah kesamarataan untuk akses kepada pendidikan berkualiti bertaraf antarabangsa pula. Dalam mencapai piawaian ini, pentadbiran atau sistem sekolah, guru dan murid perlu bergerak seiring meningkatkan kualiti dipihak masing-masing. Pentadbiran menyediakan kemudahan atau infrastruktur yang lengkap dan persekitaran persekolahan yang memberangsangkan serta kondusif untuk PdP. Manakala kualiti pengajaran guru perlu dipertingkatkan daripada pelbagai sudut sama ada penyampaian lisan, , aktiviti dalam kelas, tugasan kepada murid dan teknik penyoalan yang mencungkil minda dan bakat murid. Murid pula perlu proaktif dan mempunyai sikap yang positif terhadap pembelajaran mereka. Gandingan ketiga-tiga pihak ini mampu melonjakkan sekolah ke arah kecemerlangan sehingga mencapai standard antarabangsa.


No comments:

Post a Comment