KADAR LITERASI DAN NUMERASI
MenurutKamus
Dewan Edisi Keempat literasi bermaksud kebolehan menulis dan membaca dengan
erti kata lain adalah celik huruf. Peningkatan
yang signifikan dalam akses kepada pendidikan disusuli dengan peningkatan dalam
pencapaian murid. Kadar literasi remaja telah meningkat daripada 88% pada 1990
kepada kadar hampir menyeluruh iaitu sebanyak 99% masa kini, manakala kadar
literasi dewasa telah meningkat secara mendadak, iaitu daripada kurang 70% kepada
lebih 92% dalam jangka masa yang sama. Seterusnya, kadar populasi dewasa
(berusia 15 tahun ke atas) yang tidak mengikuti persekolahan telah menurun,
daripada 60% pada tahun 1950 kepada kurang 10% pada tahun 2010. Manakala kadar populasi
(berusia 15+) yang menamatkan pendidikan menengah telah meningkat daripada kira-kira
7% pada 1950 kepada hampir 75% dalam tempoh yang sama. Pencapaian ini adalah
sesuatu yang membanggakan negara.
Program Penyaringan
Literasi dan Numerasi (LINUS) telah diperkenalkan pada tahun 2010 untuk
memastikan setiap kanak-kanak mempunyai kemahiran membaca dan mengira dalam
tempoh tiga tahun pertama persekolahan. Definisi literasi secara operasi ialah
keupayaan membaca, menulis dan memahami perkataan,ayat tunggal dan ayat majmuk
yang mudah (menggunakan kata hubung) dalam Bahasa Malaysia dan mengaplikasikan
pengetahuan dalam pembelajaran dan
komunikasi harian. Manakala, definisi
secara operasi bagi numerasi ialah kebolehan untuk melakukan operasi asas
matematik dan memahami idea matematik yang mudah serta mengaplikasikan
pengetahuan dan kemahiran matematik dalam kehidupan harian.
Menerusi laporan
RMK-10, program ini telah meningkatkan tahap literasi Bahasa Melayu daripada
84.9% kepada 99.8% dan kemahiran numerasi daripada 90.9% kepada 99.9% dalam
tempoh 2010-2012. LINUS telah diperluas untuk merangkumi literasi Bahasa
Inggeris dalam tahun 2013 dan telah meningkatkan tahap literasi murid tahun
satu daripada 50% kepada 63% dalam tempoh empat bulan.
No comments:
Post a Comment