Sunday, December 27, 2015

PPPM DAN KESAMARATAAN AKSES KEPADA PENDIDIKAN BERKUALITI BERTARAF ANTARABANGSA.

PELAN PEMBANGUNAN PENDIDIKAN MALAYSIA 2013 – 2025

Menyediakan kesamarataan akses kepada pendidikan berkualiti bertaraf antarabangsa merupakan anjakan pertama dalam PPPM.  Matlamat utama adalah untuk melahirkan rakyat Malaysia yang memiliki pengetahuan, kemahiran berfikir secara kritis kemahirankepemimpinan, kemahiran bahasa, etika dan kerohanian serta identiti nasional untuk berjaya dalam abad ke-21. Kemahiran kognitif di samping kemahiran insaniah ini akan membantu survival murid sepanjang hayatnya terutama dalam alam pekerjaan. Pentaksiran antarabangsa TIMSS dan PISA menunjukkan murid di Malaysia sukar mengaplikasi kemahiran berfikir aras tinggi. Kaji selidik yang dijalankan ke atas syarikat Malaysia dan syarikat antarabangsa juga mendapati bahawa murid Malaysia gagal menguasai kemahiran insaniah yang diperlukan oleh bakal majikan.

Keberhasilan anjakan petama ini diukur melalui tahap keberhasilan murid dan amalan pembelajaran akan ditanda aras dan diselaraskan mengikut standard yang diguna pakai oleh sistem pendidikan berprestasi tinggi, supaya murid Malaysia mampu bersaing di peringkat global.  Langkah seterusnya,  murid yang memerlukan bimbingan tambahan akan mendapat akses kepada bantuan yang bersesuaian dengan keperluan, bagi menjamin kejayaan mereka di sekolah.


STRATEGI MENYAMARATAKAN  AKSES KEPADA PENDIDIKAN BERKUALITI BERTARAF ANTARABANGSA.

Lapan strategi telah di kenal pasti dalam usaha menyamaratakan akses kepada pendidikan berkualiti bertaraf antarabangsa iaitu :

  • Menanda aras pembelajaran bahasa, Matematik dan Sains dengan standard antarabangsa.
  • Melancarkan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) dan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) yang disemak semula pada 2017.
  •  Merombak peperiksaan kebangsaan dan pentaksiran
  • Meningkatkan kualiti pendidikan Sains, Teknologi, Kejuruteraan, dan Matematik (STEM).
  • Memperluas akses dan meningkatkan kualiti laluan pendidikan, bermula dengan pendidikan vokasional.
  • Meningkatkan kualiti prasekolah dan menggalakkan enrolmen sejagat menjelang 2020.
  • Meningkatkan pelaburan dalam sumber fizikal dan sumber pengajaran untuk murid berkeperluan khusus.
  • Melanjutkan pendidikan wajib daripada 6 tahun kepada 11 tahun bermula pada umur 6 tahun dan ke atas, disokong dengan program pengekalan yang disasarkan. 

No comments:

Post a Comment